Vše začalo v létě 2017, kdy se můj přítel rozhodl splnit si svůj sen. Už jako malý kluk chtěl být parašutistou a z důvodu, že se jedná o náročný, finanční koníček, nemohl si dovolit toto své přání splnit dříve.
Abyste si mohli skočit padákem, musíte absolvovat tzv. základní výcvik. A pozor, neplést si skok padákem a skok tandemem. Při skoku padákem skáčete zcela sami, je tedy jen na vás, abyste nezazmatkovali a udělali vše, co musíte, aby se vám padák otevřel. Oproti tomu skok tandemem skáčete se zkušeným tandem pilotem, který vše udělá za vás a vy si užíváte volný pád a následné přistání. Základní parašutistický výcvik bývá pořádán paraklubem. Tyto parakluby naleznete v mnoha městech České republiky. Základní výcviky bývají organizovány dle možností daného paraklubu. V Olomouci například začínají v pátek odpoledne, teoretická část výcviku pokračuje v sobotu dopoledne a vše bývá zakončeno sobotním odpolednem, a to samotným seskokem. Základnímu výcviku předchází lékařská prohlídka, na kterou nesmíte zapomenout, jinak vám tento výcvik nebude umožněn!
Na základním výcviku se naučíte vše potřebné, abyste byli schopni uskutečnit úspěšný seskok padákem. Naučíte se, jak funguje veškerá padáková technika. Zjistíte, co je hlavní padák, proč je tolik důležitý záložní padák, jak funguje postroj a záchranný přístroj. Naučíte se tolik důležité přistávací manévry. Přistávat musíte vždy proti větru, to znamená, že posledních 300 metrů nad zemí letíte po směru větru, od 200 metrů se otočíte kolmo na vítr a posledních 100 metrů před přistáním musíte vždy letět proti větru, abyste bezpečně přistáli. Z dalších informací se například dozvíte, jak funguje výškoměr, ale také jak fungují řidičky. Instruktoři vám nezapomenou sdělit, že úkony po přistání jsou sbalit padák a dojít zpět na plochu. Pozornost musíte věnovat také tomu, jak otevřít záložní padák, pokud by byl problém s hlavním. Bylo mi sděleno, že parašutismus je bezpečný sport. V paraklubu, který navštěvuje přítel, se záložní padáky otevírají jen zřídkakdy. Přesto tato nepříjemná situace může výjimečně nastat, a to v případě, když se hlavní padák roztrhne, objeví se v něm díra, nebo je neovladatelný. Také se může utrhnout řidička, kdy v tento moment si rovněž musíte otevřít záložní padák, nebo se šňůra dostane přes vrchlík.
Vypadá to, že těch okamžiků, kdy je třeba otevřít záložní padák, je mnoho, ale nebojte, opravdu se to stává výjimečně .
Základní výcvik vás rovněž naučí, jak vyskakovat z různých typů letadel. Z letadla L-60 brigadýr, což je malé, čtyřmístné letadlo, ze kterého skákal přítel svůj první seskok, vyskakujete ze sedu. Naopak z letadla typu AN-2 (Antonov 2), které pojme až 12 parašutistů a dva piloty, se vyskakuje ze stoje. Toto letadlo lítá až do výšky 3 km. Pokud byste se stali pokročilými parašutisty a chtěli vyskočit z výšky 4 km, poletíte dvoumotorovým turboletem L-410, v němž kromě vás může letět dalších 14 parašutistů.
Na základním výcviku se nemusíte obávat, že přijdete o život například tím, že si padák špatně zabalíte. Padák si totiž nebudete balit sami, tento úkol mají na starost zkušenější parašutisté.
A pokud vše dobře dopadne a vy přežijete svůj první seskok padákem (dělám si legraci, SAMOZŘEJMĚ PŘEŽIJETE a ještě si zážitek UŽIJETE!), můžete se stát členem paraklubu, skočit si svůj druhý, třetí, desátý, padesátý, stý, tisící ... zkrátka, můžete si skočit nekonečné množství seskoků . Můžete skákat podle své libosti a v tomto sportu se zlepšovat. Ptáte se, jak se můžete zlepšovat? Možností je spousta, jelikož svých cca 3-4 seskoků (dle vašich schopností) budete skákat tzv. na vojáčka a postupně se budete učit skákat do tzv. prsní polohy. Padák vám bude otevírat lano, vy tedy pouze vyskočíte z letadla, padák se vám otevře do několika vteřin a vy po jeho uschopnění jej budete řídit řidičkami. Nezažijete tak volný pád. Další level parašutismu je stabilizační padáček. Tento výskok již připomíná volný pád, ve kterém strávíte nejprve pět vteřin. Po úspěšném splnění se z pěti vteřin volného pádu stane vteřin deset. Padák si již budete otevírat sami, vy tedy rozhodnete, ve které chvíli padák otevřete. Volným pádem budete postupně padat delší dobu a vyskakovat z větších výšek, přičemž základní výška výskoku je 1 200 metrů. Jakmile tyto úkony zvládnete, budou na vás čekat seskoky s rušenými polohami, kdy musíte ve vzduchu zvládnout různá salta, otočky či klouzání.
Pokud si tento koníček zamilujete a po splnění požadovaných počtů seskoků volným pádem a úloh, které vyžaduje předpis, se můžete vydat do Prahy na Ústav civilního letectví a získat tak nejnižší parašutistickou licenci s písmenem A. Nejvyšší licence nese písmeno H, a je to licence instruktorská.
Zlepšovat se v této neobvyklé disciplíně můžete také v různých parašutistických soutěžích, kdy můžete absolvovat seskoky na přesnost přistání na bod, který má velikost desetikoruny. Můžete soutěžit ve free stylovém létání či ve formacích. Seskoky ve formacích mně přijdou zajímavé, z letadla najednou vyskočí dva, čtyři, šest parašutistů, kteří ve vzduchu provádějí různé úkony. Maximální počet těchto formací není omezen, záleží na zkušenostech parašutistů.
Díky parašutismu by vás také mohl čekat neobvyklý zážitek, a to seskok padákem ve vyhlášeném Skydive Dubai. Ano, cesta do prosluněných Spojených arabských emirátů s nevšedním zážitkem. Ale pozor, abyste si tento zážitek mohli dovolit, musíte mít na svém kontě minimálně tisíc seskoků a licenci D. Pokud podmínky splníte, pak pro vás seskok nad Palmovým ostrovem bude neopakovatelným zážitkem.
Parašutismus je neobvyklým koníčkem. Jakmile přijdete do společnosti a lidé se vás začnou ptát, co děláte ve volném čase, věřte, že budete mít dlouhé minuty, možná i hodiny, co povídat. Vysvětlovat, co všechno tento zájem obnáší. Přítel má za sebou 165 seskoků. V průměru je schopen udělat kolem čtyřiceti seskoků za rok. Nejedná se o nejlevnější koníček. Nejdražší letenky z letadla L-410 při výskoku ze 4 km stojí kolem 700 Kč. Během dne je přítel schopen z letadla vyskočit v průměru třikrát. Samozřejmě, počítejte s tím, že parašutistické provozy se konají za hezkého počasí, kdy vás neohrožuje vítr. Pokud žijete v páru a tomuto sportu propadne pouze jeden z vás, ten druhý musí být nesmírně tolerantní a mít pochopení pro vaší vášeň. Partner, který tomuto koníčku nepropadl, totiž nechce každý víkend trávit na letišti . Má maličkost svého přítele podporuje, avšak sama jsem prozatím padákem neskočila. Ano, tandem mám za sebou, ale mám pocit, že skok padákem je pro mě příliš velkým adrenalinem. Jsou chvíle, kdy by mě tento zážitek lákal, avšak pak nastanou chvíle, kdy začnu mít strach. Jak jsem popisovala výše, první seskoky jsou dle slov přítele jednoduché, údajně se není čeho bát, avšak v mé mysli je strašák s otázkou: "Co když budu zrovna já ta výjimka, která bude muset otevřít záložní padák?" Přesto bych chtěla věřit, že tento zážitek v budoucnu čeká i na mě. Ne všechny víkendy, které přítel stráví skákáním na letišti, strávím s ním. Někdy to je výhoda, jelikož si můžu udělat svůj program s rodinou, s přáteli. Když však čas s přítelem na letišti strávím, jsem na něj pyšná. Jsem totiž ráda, že mezi jeho zájmy nepatří vysedávání v hospodách, automaty či podobné aktivity. Jsem ráda, že když vykládáme přátelům o svém volném čase, máme oba zajímavé zájmy. Jak jsem však psala, musím mít v povaze značnou dávku tolerantnosti, jelikož sem tam si řeknu: "Jééé, ono má být hezky, to bychom mohli společně na nějaký výlet." A z výletu s přítelem sejde, jelikož přítel má naplánován provoz parašutismu. Výlet tak musím uskutečnit s někým jiným, nebo se zabavit sama a jinak.
Pokud vás článek motivoval a budete se na jeho základě chystat na svůj první seskok padákem, budu ráda za komentáře, jak jste vše prožívali . A nebojte se, pokud trpíte závratěmi, tak 4 km nad Zemí vás tento neduh opustí
.
RE: Život s parašutistou | vydra | 07. 04. 2022 - 21:02 |
RE: Život s parašutistou | :-) | 07. 04. 2022 - 21:14 |
RE: Život s parašutistou | kobra | 08. 04. 2022 - 08:29 |
RE: Život s parašutistou | veronikopovidej | 08. 04. 2022 - 19:55 |